بازی های کامپیوتری، بلاک چین و پنج سال آینده

blockchain gaming

برای شروع، قصد ندارم به معرفی های دور و دراز از بلاک چین و رمز ارزها بپردازم یا در مورد تکنولوژی به عنوان سردمدار جدید دنیا روضه خوانی کنم. همین حالا هم افراد زیادی همچنان در حال نوشتن راجع به معایب و مزایای بلاکچین ،رمزارزها و تکنولوژی های قدیمی،حال حاضر و و آینده با طول و تفسیر هستند. کاری که من میخواهم انجام بدهم ارائه کردن یک ایده است. ایده ای مبنی بر این که چرا بلاک چین میتواند برای طراحی بازی ها یک “عامل دگرگون کننده اساسی” باشد. ممکن است بعضی افراد راجع به این که چطور استفاده از بلاک چین در کنار بازی ها میتواند به بازیکن ها امکان به مالکیت دراوردن محتویات درون بازی را بدهد شنیده باشند. به این صورت بازی کن ها میتوانند ابزار ، وسیله و یا اسلحه های خاص و نایاب درون بازی را صاحب شوند. برخی از بازی ها که پیش از این منتشر شده اند یا در حال ساخته شدن هستند از گسترش این ایده تا جایی صحبت میکنند که بتوان فضای درون بازی را نیز به مالکیت خود درآورد.

اساسا یکی از نتایج آتی ادغام بلاک چین و صنعت بازی تمرکز روی این حیطه خواهد بود که محتویات درون بازی چگونه میتواند منحصر به فرد، محدود و در مالکیت واقعی بازیکن باشد. وقتی صحبت از این قابلیت ها در عرصه بازی های نقش آفرینی آنلاین چند نفره گسترده (حضور و رقابت همزمان هزاران بازیکن در فضای بازی) (MMORPG)  میشود،  مانند این است که جوایز و پاداش های موفقیت در حملات یا غلبه بر غول انتهای مرحله تنها یک بار یا به تعداد محدود و مشخص به بازیکن ها اعطا شود و آن جوایز پس از آن منحصرا تنها برای کسانی خواهد بود که موفق شده اند آن ها را به دست بیاورند. بنابراین دارنده این مدل جوایز انحصاری، میتواند آن را استفاده کرده یا بفروشد و فروش ان ها نیز میتواند با پول واقعی اتفاق بیافتد.

حدس میزنم این موارد کمی شبیه ایده فروشگاه آیتم شکست خورده بازی دیابلو ۳ باشد که در این صورت مطمئنم باعث بر انگیخته شدن حس شک و تردید شما نسبت به موفق بودن این ایده ها میشود. اما بیایید به آن به عنوان یک کاربرد امکان پذیر نگاه کنیم: بدین صورت بازی ها تعداد محدود و مشخصی از جوایز و آیتم ها را خواهند داشت که میتوانند توسط بازیکن ها با پول واقعی فروخته شوند.

اصلا بیایید برای یک لحظه بازی های حال حاضر را در نظر بگیریم.

جنگجو

گرچه بازی های تک نفره و داستان-محور امروزه بسیار مورد توجه هستند ،اما هیچ شکی نیست که چه از نظر تعداد بازیکن و چه از نظر درآمد و سود حاصل ،بازی های چندنفره یا آنلاین ،بازی های دارای پخش زنده، مدل “بازی به عنوان سرویس” ،GaaS،  (که در آن بازی و پاداش ها مدام آپدیت و اضافه میشوند) هم اکنون برای بسیاری از افراد به عنوان انتخاب اصلی تلقی میشوند. این نوع تجربه از بازی ها امتحان خود را در پلت فرم محبوب بازی یعنی موبایل نیز بسیار خوب پس داده اند.

بسیاری از بازی های شناخته شده  موجود در بازار(به عنوان مثال Fortnite: Battle Royal, Player Unknown’s Battlegrounds, League of Legends, DOTA2, and Overwatch و بازی هایی که عمدتا توسط کمپانی های غربی در حال تولید هستند) از مدل “بازی به عنوان یک سرویس” (GaaS)  تبعیت میکنند. این روند قرار نیست متوقف شود، بلکه شواهدی از جهت گیری های فکری تولیدکنندگان بازی حاکی از این است که این مدل فکری برای طراحی بازی قرار است جایگاه خود را به عنوان یک مدل رایج هرچه بیشتر و بیشتر مستحکم کند.(تازه اگر تا الان این کار را نکرده باشد!)

حال به این سوال میرسیم که تمام این ها چه ارتباطی با بلاک چین دارد؟

همان طور که همه ما میدانیم عنوان های برتر بازی های امروزه و به احتمال زیاد آینده همگی آنلاین هستند. اگر از زاویه دیگری به داستان نگاه کنیم این ویژگی آنلاین بودن تا حد خوبی سازگاری بلاک چین را با این دست بازی ها امکان پذیر می سازد. به عنوان مثال به این صورت خواهد بود که داشتن یک skin در بازی Fortnite که بر پایه بلاکچین باشد (به عنوان یک توکن غیرقابل تعویض) و منحصرا در مالکیت تنها یک بازیکن باشد ، بدون نیاز به تغییرات اساسی در طراحی هسته ای بازی امکان پذیر می شود. یا به عنوان مثالی دیگر در بازی League of Legends این ویژگی میتواند به این صورت باشد که یک قهرمان تنها برای تعدادی از کاربران قابل انتخاب باشد. در واقع آن تعداد مخصوص بازیکنان مالک این قهرمانان هستند که میتوانند براساس استراتژی خود در بازی آن را بفروشند یا نگه دارند. موضوعی که در پاراگراف اخیر به آن اشاره شد مهم ترین بخش این بحث است چرا که مسئله اصلی را مطرح میکند: پس از ورود بلاک چین به عرصه بازی ها ،چه بر سر بازی ها خواهد آمد؟ -و این داستان همان پنج سالی است خواهد بود که در عنوان این مقاله گفته شد.

احتمالا تا حالا به برخی از مشکلات پیش روی این موضوع پی برده باشید: مشکلاتی مانند عادلانه نبودن بازی به این دلیل که آیتم های درون آن انحصارا متعلق به افرادی خاص خواهند بود.یا این که اگر قهرمان های (hero) خاصی تنها برای تعداد کمی از افراد قابل دسترسی باشند بازی از تعادل خارج خواهد شد. اما دقیقا همین جا  و به خاطر این مسئله،  آن لحظه ایست که بلاک چین در نقش “دگرگون کنندگی” خود وارد میشود چرا که این مشکلات تا وقتی وجود دارند که همچنان بخواهیم از مدل طراحی رایج و متعارف کنونی بازی ها برای پیاده سازی این ایده های نو استفاده کنیم.

چیزی که باید انجام شود این است که به سطحی فراتر از اولین کاربرد های بلاک چین در بازی نگاه شود . بله. بیایید حالتی را ببینیم که تمام یک بازی بر پایه بلاک چین طرح ریزی میشود. حالا این مورد چگونه طراحی یک بازی را تغییر میدهد؟

future gaming

بیاید به مثال بازی های MMORPG  برگردیم: این ویژگی بلاک چینی چگونه طراحی حملات و دسترسی به محتویات درون بازی مثل گسترش دهنده ها یا محتوای قابل دانلود را تغییر میدهد؟ در این حالت ممکن است مدل قدیمی و سنتی بازی با طراحی ای که داشت دیگر مناسب نباشد و نیاز به یک طراحی کاملا جدید داشته باشیم .مثلا اگر کسی در یک مرحله از بازی پیروز شد و آیتم نایاب انتهای آن را برنده شد (که در واقع از این آیتم همین یک عدد در بازی موجود بوده و حالا به مالکیت یکی از بازیکن ها درآمده) چرا بازیکن دیگری باید بخواهد دوباره آن مرحله را برود در حالی که دیگر جایزه ای در انتهای آن وجود ندارد؟ چیزی که ممکن است تغییر کند روایت درون بازی است. در واقع با اجرای این ایده در بطن طراحی بازی، این “شما” خواهید بود که همان قهرمان بی مثال میان میلیون ها قهرمان هستید…کسی که میتواند غول بزرگ بازی را شکست دهد…یا این که تنها شما هستید که صاحب آن شمشیر ابرقدرتمند میشوید. به این صورت موفقیت ها و ابزار شما به خودی خود بخش مستقلی از افسانه و روایت بازی را شکل میدهد. و شما آن قهرمان ناشناخته افسانه خواهید بود که تاریکی را شکست خواهد داد. در فاز اجرایی ساخت بازی ،این مسائل طرح اولیه بازی را به کلی تغییر میدهد.به طوری که بازی کردن در یک مرحله ی طراحی شده ی یکسان برای همه بازیکنان ، دیگر منطقی نخواهد بود.حالا  ارزش ها و اهداف درون بازی باید کجای نقشه قرار داده شوند؟ روش بازی کردن بازیکن ها چگونه تغییر خواهد کرد؟ ماموریت ها و مشوق های هردو گروه تازه وارد های بازی و بازیکن های پیشکسوت چگونه توسط این اتفاقات تغییر خواهد کرد؟

از منظر فرصت های شغلی نیز ،این اتفاقات به کلی فضای ساخت و توسعه بازی ها را تغییر  خواهد داد. به طوری که نیاز بالایی به محتویات جدید و هرچه بیشتر درون بازی ها وجود خواهد داشت و همچنین نیاز به فریلنسر ها و بازی سازانی غیرحرفه ای که بتوانند محتوای شخصی و منحصر به فرد برای فروش بسازند. پس در طی اجرایی کردن این ایده روی یک بازی ،نه تنها طراحی آن بلکه روند ساخت و توسعه آن نیز به طور کلی تغییر خواهد کرد. این منظور ما از انتخاب لقب “دگرگون کننده اساسی” برای بلاک چین در دنیای بازی ها خواهد بود.

مطمئنا همه این موارد فعلا در حد تصور و خیال است. اما ما از تمام احتمالات و قابلیت هایی صحبت میکنیم که سرتاسر این داستان را هیجان انگیز میکنند.

من این ایده بلاک چین را به همان اندازه که سرویس های آنلاین بازی ها را تغییر داد ، دگرگون کننده و تاثیرگذار میبینم. به یاد میآورید چگونه آن سطح از تکنولوژی (سرویس های انلاین) ،تصور ما را از آنچه ممکن میپنداشتیم از پایه و اساس  تغییر داد. از نظر من وارد کردن سرویس های آنلاین به دنیای بازی ها در آن زمان ،در برابر آنچه هم اکنون با بلاک چین پیش رو داریم کاری بسیار ساده و سطحی بود. چه بسا کارهایی که میتوان با بلاک چین انجام داد. آن هم در حالتی که بلاک چین با تمام این امکانات هنوز در مرحله نوپایی قرار دارد. قطعا شک و تردید، منفی بافی ها، نگرانی‌ها و سوال هایی در مورد این که بلاکچین چه کارهایی را میتواند و چه کارهایی را نمیتواند انجام دهد وجود خواهد داشت.اما من میخواهم به زمانی ورای امروز نگاه کنم که تکنولوژی بلاکچین بیشتر شناخته و درک خواهد شد.زمانی که بلاکچین ها بخشی اصلی از بزگترین بازی های بازار خواهند بود. و آن زمان که تمام این اتفاقات رخ دهد، باید دید که آینده دوباره چه چیز دیگری را به ارمغان خواهد آورد.

game

منبع

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*