بلاک چین در دنیای بازی‌های ویدیویی چگونه کار می‌کند؟

کنسول بازی

بلاک چین در دنیای بازی های ویدیویی چگونه کار می‌کند؟

برنامه نویسانِ اپلیکیشن‌ها و نرم افزارها که روی ساخت بازی‌های ویدیویی برای کنسول‌های بازی، رایانه‌های شخصی و گجت‌های قابل حمل کوچک‌تر مانند تبلت‌ها و گوشی های هوشمند تمرکز دارند، ابزار و تخصص‌های خاص خود را دارند که همه روزه از آن ها بهره می‌برند. برخی از توسعه‌دهندگان بازی در حوزه گرافیک و طراحی متخصص هستند، برخی روی موتورهای بازی‌ساز (نرم افزار و کتابخانه‌های مخصوص ساخت بازی) و جنبه‌های رندرینگ (سه بعدی سازی و پرداخت صحنه ) تمرکز دارند و تعدادی دیگر نیز مسئول جمع آوری و سرهم بندی کدهای متنوع نوشته شده توسط تیم های مختلف با استفاده از ابزارهای مدیریت تغییرات و پیکربندی نرم افزارها (SCCM) هستند. اما خانواده توسعه‌دهندگان بازی‌های کامپیوتری به تازگی بزرگ‌تر شده است…و این اتفاق در نتیجه ظهور تکنولوژی بلاک چین رخ داده است.

بیایید یک بار دیگر بررسی کنیم… بلاک چین چیست؟

همانطور که بسیاری از خوانندگان از قبل می دانند، بلاک چین یک روش توزیع‌شده (غیرمتمرکز) غیرقابل نفوذ و تخریب برای ساخت  یک دفترکل (ledger-اصطلاح حسابداری) دیجیتالی از داده های تراکنش‌های مالی (و یا معاملات هر دارایی ارزشمند دیگر) است.

راجع به بلاک چین در حیطه بازی تا حالا به طور گسترده صحبتی نشده است. تا به امروز تنها روی این مورد تمرکز کرده ایم که بلاک چین چگونه از رمزارزها از جمله بیت‌کوین پشتیبانی می‌کند و این که در چه قسمت‌هایی می‌تواند باعث پیشرفت، چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی شود‌. این قابلیت بلاک چین که می‌تواند دیتا بیس (داده) هایی عظیم از تراکنش‌ها را(که علاقه‌مندان بلاک چین ترجیح می‌دهند این دیتابیس‌ها را به طور تخصصی “لیست متصل به یکدیگر” بنامند ،که در واقع درست هم می‌گویند) در مقیاس‌های کلان اداره کرده و به راه بیاندازد، کاربردهای فراوانی دارد.

بلاک چین برای بازی‌ها

راه‌های مختلفی برای پیاده سازی بلاک چین در بازی های ویدیویی وجود دارد. گذشته از استفاده از آن به عنوان یک مکانیزم پرداخت پول برای خرید های مربوط به بازی (با استفاده از رمزارزهایی که مرتبا با آن ها خرید می‌کردیم) تکنولوژی تراکنش-محور بیت‌کوین میتواند برای ساخت و مدیریت حساب‌هایی با پول رایج درون بازی استفاده شود. به این صورت که وقتی یک بازیکن در یک راند ،مرحله، لول یا رقابت برنده می‌شود، سکه ،الماس یا جوایز درخشان و خیره کننده‌ی از این دست به او اعطا شود که میزان ارزش‌شان در هر بازی دیگر هم مشخص باشد…و این جا ، جاییست که بلاک چین می‌تواند برای راه‌اندازی این عملیات مهم و اساسی استفاده شود.

با وجود این که این ایده به نظر بسیار جذاب می‌رسد ، “الِنا بورداک ” مدیرمسئول بخش آموزش تکنولوژی‌های نوظهور در کمپانی باینری دیستریکتس نظر دیگری دارد. او بر این باور است که این مدل استفاده از بلاک چین تنها به ما کمک می‌کند یک قدم جلوتر از کلاهبرداری‌ها و حقه‌های درون دنیای بازی‌ها قدم برداریم ، اما اگر از نظر سودآوری مالی (چه مجازی و چه واقعی ) به آن نگاه کنیم، کاربرد چندان درخشانی نیست!

بورداک می‌گوید:” تصور کنید که بخش رمزارزها را از بازی کنار گذاشته ایم…خب، حالا آن چه پیش روی شماست تنها یک بازی عادی و خیلی معمولی است. فکر نمیکنم این طرز استفاده از بلاک چین بتواند در دراز مدت محبوبیت خود را حفظ کند. با این وجود ، این شیوه می‌تواند به کاربرد های بسیار هیجان‌انگیزتری از بلاک چین منجر شود: استفاده از بلاک چین برای معاملات و استفاده از منابع و شخصیت‌های درون بازی.

بازار عظیمی برای فروش شخصیت‌ها، اسلحه‌ها و تقویت کننده‌ها در بازی‌های چندنفره و ایفای نقش وجود دارد. پشتیبانی کردن این بازار توسط بلاک چین می‌تواند باعث ارتقای امنیت و شفافیت معاملات شود که این ویژگی ، کلاه‌برداری یا تقلب را بسیار سخت تر می‌کند. و همچنین احتمال باز کردن دری به روی معاملات و تبادل منابع بین بازی‌های مختلف را افزایش می‌دهد.”

متاسفانه نظرات بورداک درست است! هرکسی که Miniclip’s 8-Ball Pool را بازی کرده باشد می‌داند که برخی از بازیکنان قدرت‌ها و مهارت‌های بسیار پیشرفته (و البته هک‌شده ای ) را دانلود می‌کنند که به آن ها اجازه دسترسی به مزیت‌های بسیار ناعادلانه ای را می‌دهند.

خود بلاک چین به عنوان بازی

برخی از کاربردهای بلاک چین نیز به این صورت است که بلاک چین را به خودی خود به یک بازی تبدیل می‌کند .کریپتوکیتیز (CryptoKitties) که در سال ۲۰۱۷ رونمایی شد یک بازی ویدیویی بر پایه بلاک چین است که در آن بازیکنان می‌توانند انواع گوناگون گربه‌های مجازی رو بخرند و جمع کنند ، تربیت کنند و بفروشند. این بازی یکی از اولین کاربردهای بلاک چین صرفا با هدف تفریح و سرگرمی محسوب می‌شود. در واقع در این جا “بلاکچین تبدیل به بازی شده” را داریم.

بورداک می‌گوید: “این انواع گوناگون کاربردهای بلاک چین ، ما را به سمت درخشان‌ترین استفاده از بلاک چین می‌کشاند : شرط‌بندی‌های آنلاین. در حال حاضر “خانه” (the house) قدرت شگفت‌آوری را به دست آورده است. کمپانی‌های شخصی شرط بندی، تقریبا هیچ شفافیتی از کارشان را در اختیار بازیکنان قرار نمی‌دهند. توسعه بازی‌های شرط بندی بر پایه بلاک چین امنیت و اطمینان مورد نیاز را برای این بازی‌ها به ارمغان می‌اورد. این یکی از محتمل‌ترین مسیر‌های ورود و پیشرفت بلاک چین در صنعت بازی است که به شما اطمینان می‌دهم در آینده‌ای بسیار نزدیک شاهد آن خواهیم بود.”

به نظر بورداک نامحتمل است که بلاک چین بخواهد تنها زیرمجموعه ای از بازی‌ها شود. او معتقدست که اگر بخواهیم واقع‌گرایانه به داستان نگاه کنیم بلاک چین طوری وارد تمام عرصه‌های بازی سازی می‌شود و به تقویت بازی‌های موجود  می‌پردازد که کاربر نهایی متوجه نخواهد شد چیزی که دارد از آن استفاده می‌کند و با آن بازی می‌کند در واقع خود فناوری بلاک چین است.

بازار در چه حال است…

با توجه به کاربردهایی که در بالا ذکر شد این سوال پیش می‌اید که بازار بازی های بلاک چینی امروزه در چه حال است و این برای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها و نرم افزار ها چه معنی ای خواهد داشت؟

طبق خبرهای این ماه کمپانی Forte سازنده پلت فرم های بر پایه بلاک چین برای صنعت بازی ، و ایکسپرینگ(Xpring) مجموعه پیشگام پشتیبانی اکوسیستم برنامه‌نویسی از کمپانی شبکه پرداخت پول ریپل برای همکاری نزد یکدیگر آمده اند که یک بودجه 100 میلیون دلاری را برای پشتیبانی از توسعه‌دهندگان بازی ها فراهم آورند. این بودجه شامل پروژه‌هایی خواهد شد که راهکارهای متن بازی با همکاری ریپل طراحی کنند که به روند به کارگیری تکنولوژی بلاک چین در بازی‌ها سرعت ببخشد .

برت سیلر، مدیرمسئول بخش پلت فرم ها در کمپانی Forte می‌گوید: “نواوریهای کلیدی تکنولوژی های بلاک چین قابلیت‌های بی‌شماری را برای تقریبا هر نوع ارتباطات دیجیتالی به ارمغان می‌اورد. صنعت بازی یک صنعت 140 میلیارد دلاری جهانی است که غالبا توسط سیستم‌های اقتصادی ریزتراکنش‌های دیجیتالی هدایت می‌شود. ما بر این باوریم که این صنعت به طور قابل توجهی از همراه شدن با فناوری بلاک چین و ماهیت رو به رشد آن سود خواهد برد.”

کمپانی‌ها بر این باورند که پلت فرم شرکت Forte امکان پیاده سازی بلاک چین در بازی ها را برای توسعه‌دهندگان بسیار ساده‌تر کرده است. به این صورت بازی سازان می‌توانند میزان تعهد و همچنین پرداخت‌های پولی را توسط بازیکنان‌شان افزایش دهند. بودجه اولیه که توسط Frorte ایجاد و مدیریت می‌شود عمدتا بازی سازانی را  مورد هدف قرار داده است که بازی‌های زنده (بازی‌هایی که آیتم‌ها، اهداف و جوایز در آن ها آپدیت می‌شود.) را با بیش از روزانه   50000کاربر فعال اداره می‌کنند و به استفاده از بلاک چین با هدف ایجاد بستری مناسب برای طراحی بازی‌های جدید و نتیجه گرفتن از این بیزینس علاقه دارند.

از درگاه سکه (در ماشین های بازی قدیمی آرکیدها) تا رمزارزها

همان طور که کمپانی Forte و Ripple  همگام با اعلان‌های خبری خود اشاره کردند ، تاریخ صنعت بازی نشان می‌دهد که این عرصه یک مدل بیزینسی در حال پیشرفت را از خود نشان داده است.

از دستگاه‌های بازی موجود در آرکیدها که با استفاده از شیار پرداخت سکه برای هر نوبت بازی کردن یک بار سکه می‌اندختیم بگیرید تا اولین کنسول های آتاری 2600 و پس از آن بازی‌های روی سی‌دی‌ها که با ظهور کامپیوترهای شخصی و دیگر کنسول‌های خانگی به بازار آمدند ، تا بازی‌های قابل دانلود که با ظهور اینترنت پا به عرصه گذاشتند و پس از آن بازی‌های رایگان تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند که با امدن تکنولوژی ابری در دسترس ما قرار گرفته اند…

توسعه صنعت بازی – و همچنین ابزارهای توسعه نرم افزار ها که همگام و هم‌راستا با این روند پیش می‌روند- هر دهه وارد یک پروسه تغییرات اساسی می‌شوند…و به این صورت شاید همین بلاک چینی که وارد بازی شما می‌شود ،آن دگرگون‌کننده اساسی بعدی باشد.

 

 

منبع

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*